Historia Porsche 924 Turbo |
Porsche 924 turbo |
W 1979 model 924 doczekał się tego, za co był do tej pory krytykowany – lepszych osiągów. Pozostawiono pojemność silnika bez zmian (1984 cm3), ponieważ wytrzymałość bloku silnika była wystarczająca do zamierzonych modyfikacji. Poza blokiem została całkowicie zmieniona głowica. Zmniejszono stopień sprężania z 9.3 do 7.5 do 1 oraz zamontowano serce nowej zmiany, czyli turbosprężarkę KKK. W związku z większym obciążeniem termicznym zastosowano dodatkowe chłodzenie oleju oraz otwory w “nosie” samochodu. Zmiany te spowodowały wzrost mocy o 36% do 170 KM oraz wzrost momentu obrotowego o 48% do 245 NM. |
![]() Porsche 924 turbo (wersja amerykańska) |
W związku z tak
dużym wzrostem mocy zostało zastosowane wzmocnione zawieszenie oraz
wentylowane tarcze na wszystkich kołach. Jak się można było spodziewać
poprawa osiągów była znaczna: 7,0 sekund od 0-100 km/h oraz prędkość
maksymalna 225 km/h. Jednak w jeździe codziennej nie było już tak “różowo”,
ponieważ silnik cierpiał na przypadłość chyba wszystkich starych
turbodoładowanych aut, czyli tzw. “turbodziurę”.
W tym przypadku, poniżej 3000 obr/min samochód był bardziej ospały niż
zwykłe 924 ale powyżej... to już całkiem inna bajka.
W modelu na rok 1981 wprowadzono kilka zmian w celu zmniejszenia niekorzystnego efektu działania turbodoładowania przy niskich obrotach przez zastosowanie mniejszej sprężarki KKK oraz zwiększenie stopnia sprężania do 8.5 do 1. Zmiany te spowodowały wzrost mocy do 177 KM oraz momentu obrotowego do 249 NM. Produkcję Porsche 924 turbo zakończono w 1982 roku. W związku z niewielką ilością wyprodukowanych egzemplarzy, pozostaje dzisiaj trudnym do znalezienia oraz utrzymania “okazem”. |